Ziek zijn tijdens het backpacken

Op reis zijn er veel dingen die kunnen gebeuren. Deels heb je daar een invloed op, maar grotendeels ook niet. Eén van die dingen waar je geen invloed op hebt is ziek zijn tijdens het backpacken. Heel vervelend, want dan zit je daar ver weg van huis. Helaas heb ik dit ook 3 keer moeten ervaren. Valt mee, maar ik zou wel graag mijn ervaringen willen vertellen over ziek zijn tijdens het backpacken. Waarom werd ik ziek en wat heb ik gedaan?

Booking.com
Vooraf

Om te beginnen even een kleine situatie schets. Ik ben in Nederland echt vrijwel nooit ziek. Wel heb ik een auto-immuunziekte en heb een verminderde weerstand. Hierdoor gaven de mensen van de reisvaccinaties iedere keer aan dat het sterk aan te raden was om antibiotica mee te nemen. Dit heb ik altijd vertikt en ook nooit nodig gehad. Ik heb te vaak gezien dat mensen die dat meenamen het dan maar gewoon gingen gebruiken als ze zich een dagje niet lekker voelden. Dit is uiteraard niet de bedoeling en draagt bij aan de antibiotica resistentie in de wereld. Zelf neem ik nooit iets. Ik moet wel heel erg veel pijn hebben om iets van paracetamol of iets te nemen.

De eerste keer ziek in Hanoi

De allereerste keer dat ik ziek werd was tijdens mijn eerste reis en was ik in Vietnam. Ik had net een lange hobbelige nachtbusreis achter de rug en was al niet helemaal daarvan. Aangekomen in Hanoi bleek dat mijn geboekte hostel helemaal niet meer bestond. Het duurde best lang tot ik erachter kwam. Ik was meerdere keren de straat af gelopen en gevraagd, maar niemand die iets wist. Uiteindelijk ben ik een hotel ingelopen en bleek dat mijn hostel daar vroeger zat. Weg geld en slaapplek dus. Dit hotel was een stuk duurder, maar ze vonden het sneu, dus gaven wel een flinke korting.

hanoi

Het hielp alleen niet bij de misselijkheid die ik al had. Op mijn hotelkamer kwam ik er vervolgens achter dat een meisje die bij ons trainde was verongelukt tijdens een wereldbekerwedstrijd. Toen voelde ik mij direct echt heel ziek. Geen idee waarom, maar ik had zoiets nog nooit meegemaakt en mijn maag draaide zich om ofzo. Alles bij elkaar was het echt een slechte dag. Ik heb het grootste deel van de dag daarom maar op bed gelegen en ben alleen naar buiten gegaan om te eten. De dag erna ging het gelukkig een stuk beter. Maar ik vergeet het niet snel meer. Vooral omdat je zo ver weg zat en je op dat moment helemaal alleen bent.

Voor de tweede keer in Kuala Lumpur

Tijdens deze eerste reis werd ik helaas nog een keer ziek. Nu ging ik ook 3 maanden op reis, dus dat was ook wel te verwachten. Deze keer werd ik ziek in Kuala Lumpur, maar dit had wel een specifieke reden. Ik ging namelijk op stap met 2 andere meiden en het was die dag free drinks for ladies. Nu ben ik niet iemand die erg van alcohol houdt, maar ik nam wel een drankje. Helaas viel deze echt heel erg verkeerd. Het was een Margarita en ik weet niet wat er mis mee was gegaan, maar al na een paar slokken voelde ik mij misselijk worden. De rest heb ik maar laten staan, maar het werd er niet echt beter op.

De 2de zaak waar we heen gingen, sloeg ik daarom ook de gratis drankjes maar over. De rest ging wel door en toen de gratis drankjes op waren gingen we naar tent 3. Hier hebben we de rest van de tijd gezeten. Hier konden we onbeperkt gratis drankjes krijgen en waren er een aantal mannen die ons daarnaast ook nog iedere keer wilden trakteren. Dit heb ik maar verstandig afgeslagen, maar werd steeds beroerder. Daarom vroeg ik om een glaasje water. Helaas werd dit een glas kraanwater waar veel chloor in zit. Het werd dus alleen maar erger. De volgende dag voelde ik mij nog steeds echt beroerd en moesten we ook nog eens op zoek naar een nieuw hostel. Gelukkig was ik niet alleen, want het was niet echt een fijne dag.

petronas towers
De laatste keer in Nepal

De 3de keer was tijdens een reis naar Nepal. Wat veel mensen niet weten is dat Nepal een perfect land is voor een safari. Dat ging ik dan ook doen en ik nam de bus van Kathmandu naar Chitwan. Wat ik alleen van te voren niet wist, is dat de wegen in Nepal zo gigantisch slecht zijn. Er is niet veel asfalt te vinden en dus wordt je gewoon een paar uur lekker door elkaar geschud. Nu viel het in het begin nog mee qua misselijkheid, maar mijn nek begon wel helemaal vast te zitten. Als je namelijk zo door elkaar geschud wordt, gaat je nek harder werken om stil te blijven.

Nu probeerde ik zoveel mogelijk te slapen, want als je slaapt span je je spieren minder aan. Dit hielp wel, maar ik had toch flinke nekpijn na de rit. In mijn hotel werd dit alleen maar erger en dus ben ik even gaan liggen. Na een uur of 2 werd er op mijn deurgeklopt en werd ik giga misselijk wakker. De hoteleigenaar kwam vragen of ik mee ging op een wandeltocht om neushoorns te spotten. Uiteraard ging ik mee, maar ik was echt niet lekker. Gelukkig was dit na een goede douche en een nacht slaap grotendeels weg.

Chitwan

Gelukkig viel het dus allemaal wel mee bij mij. Ik heb al meerdere reizen gemaakt en afgezien van deze 3 keer ziek zijn tijdens het backpacken heb ik nooit ergens last van gehad. Ook heb ik gelukkig nog nooit last van mijn darmen gehad * afkloppen * . Ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad, want heb niet echt ergens op gelet.

Uiteraard heb ik voor mijn reis de benodigde vaccinaties gehaald bij Vaccinatie op reis. Had ik dat niet gedaan, dan liep ik meer risico op ernstige reisziektes.

Een deel van de foto’s zijn afkomstig van Pixabay (rechtenvrij). Dit artikel maakt gebruik van affiliate links. Mocht je via deze links wat kopen, dan krijg ik een klein percentage. Zelf kost het je helemaal niks extra’s.